Οι πράσινες μεταφορές κερδίζουν έδαφος στην Ευρώπη

Το Όσλο, το Λονδίνο και το Άμστερνταμ προηγούνται της προσπάθειας για την εξάλειψη των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών, σύμφωνα με μια νέα έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε την Τρίτη (25 Απριλίου).

Οι ευρωπαϊκές πόλεις εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες που προσφέρει η τεχνολογία για να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή και να μειώσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση. Βρίσκονται στις δέκα πρώτες θέσεις μαζί με το Τόκιο και τη Σεούλ.

Το Κέντρο Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών (CEBR) που εδρεύει στο Λονδίνο παρουσίασε την λίστα των 35 «πράσινων» πόλεων. «Το Όσλο ετοιμάζεται να γίνει η πρώτη πόλη στον κόσμο με μηδενικές εκπομπές ρύπων», σύμφωνα με την έκθεση CEBR, η οποία μετρά τόσο τις υπάρχουσες πολιτικές όσο και τα σχέδια για την προώθηση πιο πράσινων μεταφορών με οποιοδήποτε τρόπο, από ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως ποδήλατα.

Το μετρό, τα τραμ και τα λεωφορεία της πρωτεύουσας της Νορβηγίας ήδη καταναλώνουν ενέργεια σε μεγάλο βαθμό σε υδροηλεκτρική ενέργεια και η Νορβηγία έχει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων από οποιουδήποτε άλλη χώρα. Ο Δήμος του Όσλο σκοπεύει επίσης να περιορίσει αυστηρά τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα με την έκθεση, το δεύτερο στην λιστα Λονδίνο «δεν φαίνεται να αποτελεί υπόδειγμα πράσινης πόλης για όλους τους κατοίκους», αλλά στηρίζεται περισσότερο στις δημόσιες συγκοινωνίες και όχι στα αυτοκίνητα και για αυτό το λόγο είναι από τους πιο ενεργειακά αποδοτικούς αστικούς κατοίκους στον κόσμο.

«Το Λονδίνο θεωρείται κάπως άδικα μια σκοτεινή, μέσα στον καπνό πόλη», δήλωσε στο Reuters η οικονομολόγος του CEBR Nina Skero. Το Λονδίνο έχει βάλει στόχο  να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 60% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 μέχρι το 2025 και έχει προωθήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την κοινή χρήση ποδηλάτων.

Η τρίτη πόλη στην κατάταξη, το Άμστερνταμ, έχει κάνει περισσότερα από σχεδόν οποιαδήποτε άλλη πόλη για να προωθήσει την ποδηλασία και να μειώσει τις εκπομπές, είπε.

Ο δείκτης CEBR περιλάμβανε την ατμοσφαιρική ρύπανση της πόλης ως έναν από τους 20 παράγοντες. Μεταξύ των άλλων είναι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πόλεων, τα επίπεδα συμφόρησης, οι δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές, οι χώροι πρασίνου, τα σημεία φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, τα κίνητρα για πράσινο ταξίδι και οι δεσμεύσεις των πόλεων για χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Η Αντιδήμαρχος του Όσλο Lan Marie Nguyen Berg χαιρέτισε την έκθεση. «Η φιλοδοξία μας είναι να διαθέτουμε ένα σύστημα μεταφοράς μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030 το αργότερο», είπε.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για παράδειγμα, αποτελούσαν σχεδόν το 11% της διερχόμενης διακίνησης διερχόμενων καμπινών στο Όσλο τον Ιανουάριο, έναντι 7% σε όλο το 2016. «Η μεγαλύτερη πρόκληση, πιστεύω, είναι τα φορτηγά και οι κατασκευές. Το Κάιρο βρίσκεται στην τελευταία θέση της λίστας 35 πόλεων, λίγο κάτω από το Ναϊρόμπι, τη Βομβάη και την Κωνσταντινούπολη.

Η Skero δήλωσε ότι η κατάταξη αποτελεί μια ένα στιγμιότυπο των τρεχουσών πολιτικών και ότι το Όσλο θα μπορούσε να ξεπεραστεί. Πολλές πόλεις έχουν θέσει πιο φιλόδοξους στόχους για τον περιορισμό των εκπομπών από τις εθνικές κυβερνήσεις τους μετά από την συμφωνία για το κλίμα στο Παρίσι το 2015.

www.euractiv.gr