Παράνομη η προσφορά ειδικής φορολόγησης για την προσέλκυση επενδύσεων

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπή ότι η Apple θα πρέπει να πληρώσει 13 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους, έφερε ξανά στο προσκήνιο τη συζήτηση για την φορολογία των μεγάλων πολυεθνικών. Μιλήσαμε με τον Μάρκους Φέρμπερ, εισηγητή του ΕΚ στο ζήτημα, ο οποίος δήλωσε ότι το ΕΚ στηρίζει απόλυτα την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, προειδοποίησε ότι τα κράτη μέλη πρέπει να καταλάβουν ότι η προσέλκυση επενδύσεων προσφέροντας ειδικά φορολογικά καθεστώτα, είναι παράνομη βάσει των κανόνων της ΕΕ

Η Apple και άλλες πολυεθνικές εξήγησαν τη θέση τους στην ειδική επιτροπή του ΕΚ για τις φορολογικές αποφάσεις. Ποιά είναι η θέση τους απέναντι στην αρχή που θέλει τις πολυεθνικές να πληρώνουν τους φόρους τους εκεί που πραγματοποιείται η οικονομική τους δραστηριότητα;

Έχουν διευκολύνει πολύ τους εαυτούς τους. Λένε ότι έχουν αυτούς τους ειδικούς φορολογικούς κανόνες, ενώ ταυτόχρονα πληρώνουν τους φόρους που τους ζητούν οι χώρες στις οποίες δραστηριοποιούνται. Επομένως, όλα είναι νόμιμα και από αυτή την οπτική έχουν δίκιο.

Για αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν διερεύνησε την Apple, την ΙΚΕΑ, τη Fiat ή τα Starbucks. Η Ευρωπαϊκής Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για το Λουξεμβούργο και την Ιρλανδία. Οι εταιρείες πρέπει να πληρώνουν τους φόρους τους με τον ίδιο τρόπο που πληρώνουν και οι υπόλοιπες σε μια χώρα.

Αυτό είναι που πρέπει να καταλάβουν τα κράτη μέλη. Μπορούν φυσικά να προσελκύσουν επενδύσεις στις χώρες τους αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι η προσέλκυση επενδύσεων μέσω της προσφοράς ειδικών φορολογικών κανονισμών, είναι παράνομη σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Όσο αυτό δεν γίνεται κατανοητό από τις χώρες, δεν μπορούμε να παραπονιόμαστε για τις πολυεθνικές.

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Apple και την Ιρλανδία, αποτελούν ένα ηχηρό μήνυμα ότι όλοι πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων και να πληρώνουν τους φόρους που τους αναλογούν?

Αν οι πολυεθνικές έχουν μόνο το ένα τρίτο της φορολογικής επιβάρυνσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τότε αυτό πρέπει να αλλάξει. Όταν κάποιος δημιουργεί κέρδη σε μια συγκεκριμένη χώρα, τότε σε αυτήν θα πρέπει να καταβάλει και τους αντίστοιχους πόρους και αυτό σήμερα δεν συμβαίνει.

Πώς δείχνουν τα πράγματα στην αγορά μετά τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Η Ευρώπη εξακολουθεί να προσφέρει ένα σταθερό επιχειρηματικό κλίμα για τις ξένες επενδύσεις;

Η Ευρώπη είναι η πιο ανεπτυγμένη ενιαία αγορά στοκ κόσμο, με πρόσβαση σε 500 εκατομμύρια ανθρώπους. Καμία άλλη αγορά στον πλανήτη δεν μπορεί να προσφέρει κάτι αντίστοιχο. Η ΕΕ εγγυάται νομική ασφάλεια. Υπάρχουν πολύ λίγες αγορές τόσο νομικά ανεπτυγμένες όση η ΕΕ.

Που δείχνουν να κατευθύνονται τα πράγματα στο μέλλον; Θα καταφέρουμε να δούμε την ανασυγκρότηση του διεθνούς φορολογικού συστήματος;

Αυτό είναι ένα δύσκολο ερώτημα. Μετά το 2008 πίστευα ότι όλα τα κράτη είχαν την θέληση να προχωρήσουν σε μια πιο σωστή και δίκαιη φορολογία. Αν όμως δει κανείς το αποτέλεσμα σε διεθνές επίπεδο έχουμε μόνο συμφωνίες διάβρωσης της φορολογικής βάσης και μετατόπισης των κερδών (BEPS).

Οι περιπτώσεις κρατικών ενισχύσεων προκαλούν στρέβλωση της αγοράς και αυτές οι στρεβλώσεις πρέπει να επιλυθούν εντός της ΕΕ. Δεν μπορούμε να είμαστε καλοί διαπραγματευτές με τρίτες χώρες, ενώ οι ίδιοι έχουμε ακατάλληλους κανόνες.

Για αυτό, εκτιμώ πραγματικά όλα όσα κάνουν η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ο Επίτροπος Βεστάγκερ. Έχει την πλήρη στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, από όλες τις πολίτικες ομάδες.

Αυτό είναι έργο που πρέπει να το παραδώσουμε στους πολίτες. Δεν γίνεται να υπάρχει μια κατάσταση όπου οι λίγοι θα έχουν κάποιες επίδικες αποφάσεις και η πλειοψηφία δεν θα έχει καμία πιθανότητα.